Pianista
Władysław Szpilman był znakomitym polskim muzykiem i kompozytorem żydowskiego pochodzenia, autorem wielu przebojów i utworów symfonicznych. Cudem przeżył II wojnę światową w okupowanej przez Niemców Warszawie. Jego wojenne wspomnienia, zatytułowane „Śmierć miasta”, ukazały się po raz pierwszy, w opracowaniu dziennikarza i krytyka muzycznego Jerzego Waldorffa w roku 1946, ale w wersji skróconej i ocenzurowanej. Pod koniec lat 40. stały się podstawą filmu, zatytułowanego najpierw Robinson warszawski, a po wymuszonych przez władzę zmianach i przemontowaniu – Miasto nieujarzmione. Jego reżyserem był Jerzy Zarzycki.
© RP Productions
Dopiero po ponad 50 latach, w 1998 roku, w niemieckim wydawnictwie Ullstein, wspomnienia Szpilmana zostały opublikowane bez skreśleń i pod nowym tytułem – „Pianista”. Stały się bestsellerem, przetłumaczono je na 38 języków.
Trzydziestoletni Szpilman po wybuchu wojny trafił wraz z rodziną do warszawskiego getta, gdzie pracował jako pianista w kawiarniach i salkach koncertowych. Podczas likwidacji getta, które zaczęło się w 1942, jego rodzice i rodzeństwo zostali wywiezieni do Treblinki i tam zginęli, jemu zaś uratował życie żydowski policjant, który wyciągnął go z kordonu gnanych do pociągów śmierci Żydów. Pianista przedostał się na tzw. aryjską stronę Warszawy, tu ukrywał się w różnych mieszkaniach, dzięki pomocy znajomych i organizacji „Żegota”. Przetrwał powstanie warszawskie, a po jego upadku i wygnaniu przez Niemców pozostałych przy życiu mieszkańców, wegetował w ruinach stolicy. Przeżył dzięki pomocy niemieckiego oficera, kapitana Wermachtu Wilma Hosenfelda, którego tożsamość udało mu się ustalić dopiero w 1950 roku. Hosenfeld zmarł w 1952 w sowieckim obozie karnym. W 2009 izraelski Instytut Jad Waszem nadał mu tytuł Sprawiedliwego wśród Narodów Świata.
Ekranizacji wspomnień Szpilmana podjął się Roman Polański, który sam w czasie wojny przebywał z rodziną w krakowskim getcie. Jego matka i babcia zginęły w Auschwitz. Scenariusz Pianisty napisał znakomity brytyjski dramaturg, twórca m.in. sztuki „Garderobiany” – Ronald Harwood. To jemu zawdzięczamy zwięzłe, lapidarne dialogi, wyzbyte sentymentalnych tonów czy moralizatorskich pouczeń. Generalnie zresztą film Polańskiego – chłodny, niemalże protokolarny, konsekwentnie trzymujący punkt widzenia człowieka zaszczutego, ukrywającego się – nie ma nic z patetycznych, wyciskających za wszelką cenę łzy hollywoodzkich superprodukcji. Pełne spektrum emocji niesie jedynie romantyczna muzyka Fryderyka Chopina – ulubionego kompozytowa Szpilmana – rozbrzmiewająca z całą siłą w kilku scenach filmu.
W Pianiście Polański wraca do tematu, który stanowi lejtmotyw jego twórczości. Człowiek w osaczeniu, w matni, w pułapce. Nękany przez demony – te zewnętrzne, ale i te wewnętrzne. Odnajdziemy więc w filmie pokrewieństwa z innymi dziełami twórcy Dziecka Rosemary, choćby ze Wstrętem, Matnią czy Lokatorem, Polański opowiada o opresji w charakterystycznym dla siebie oszczędnym i zarazem precyzyjnym stylu (nie pozbawionym elementów czarnego humoru), do którego dostosowali się także aktorzy – zwłaszcza fenomenalny w roli Szpilmana Adrien Brody.
Pianista to zarazem najhojniej nagradzany obraz Polańskiego. Zaczęło się od festiwalu w Cannes w roku 2002, gdzie otrzymał główne trofeum, Złotą Palmę. Potem przyszły m.in. 2 nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej (za najlepszy film i najlepszą reżyserię), 3 Oscary (za reżyserię, scenariusz i pierwszoplanową rolę męską dla Adriena Brody’ego), Europejska Nagroda Filmowa za najlepsze zdjęcia dla Pawła Edelmana, 8 polskich Orłów i 7 Cezarów od Francuskiej Akademii Filmowej.
Bartosz Żurawiecki
Pianista | |
Roman Polański, 2002, dramat wojenny | |
Czas trwania: | 142’ |
Premiera: | 06.09.2002 |
Reżyseria: | Roman Polański |
Scenariusz: | Ronald Harwood (na podstawie pamiętników Władysława Szpilmana) |
Zdjęcia: | Paweł Edelman |
Scenografia: | Allan Starski |
Drugi scenograf: | Nenad Pecur |
Dekoracja wnętrz: | Wiesława Chojkowska, Gabriele Wolff |
Kostiumy: | Anna Shepard |
Muzyka: | Wojciech Kilar |
Dźwięk: | Jean-Marie Blondel, Gérard Hardy, Dean Humphreys |
Montaż: | Herve de Luze |
Charakteryzacja: | Didier Lavergne, Waldemar Pokromski |
Kierownictwo produkcji: | Michał Szczerbic |
Obsada: | Adrien Brody, Thomas Kretschmann, Frank Finlay i inni |
Producenci: | Roman Polański, Robert Benmussa, Alain Sarde |
Kraje produkcji: | Polska, Wielka Brytania, Francja, Niemcy |
Wybrane nagrody: | |
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes: Złota Palma (2002) | |
Nagroda Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej – Oscar: Najlepszy Reżyser (Roman Polański), Najlepszy Aktor Pierwszoplanowy (Adrien Brody), Najlepszy Scenariusz Adaptowany (Ronald Harwood) (2003) | |
Nagroda Brytyjskiej Akademii Sztuki Filmowej BAFTA: Najlepszy Film, Najlepszy Reżyser (Roman Polański) (2003) | |
Nagroda Francuskiej Akademii Sztuki Filmowej – César: Najlepszy Film, Najlepszy Aktor (Adrien Brody), Najlepszy Reżyser (Roman Polański), Najlepsza Muzyka (Wojciech Kilar), Najlepsze Zdjęcia (Paweł Edelman), Najlepsza Scenografia (Allan Starski), Najlepszy Dźwięk (Jean-Marie Blondel, Gérard Hardy, Dean Humphreys) (2003) | |
Europejska Nagroda Filmowa: Najlepsze Zdjęcia (Paweł Edelman) (2002) | |
Nagroda Bostońskich Krytyków Filmowych: Najlepszy Film, Najlepszy Reżyser (Roman Polański), Najlepszy Aktor (Adrien Brody) (2002) | |
Nagroda Japońskiej Akademii Filmowej: Najlepszy Film Zagraniczny (2004) | |
Czeski Lew (Nagroda Czeskiej Akademii Sztuki Filmowej i Telewizyjnej): Najlepszy Film Zagraniczny (2004) |