Miasto 44

Powstanie warszawskie 1944 roku, trwający 63 dni militarny zryw niepodległościowy, którego celem było oswobodzenie stolicy kraju z niemieckiej okupacji, jest uznawane za jedno z najważniejszych wydarzeń w nowożytnej historii Polski. Za broń chwycili nie tylko szkoleni od 1939, od wybuchu II wojny światowej, żołnierze Armii Krajowej – sił zbrojnych Polskiego Państwa Podziemnego, ale także mieszkańcy Warszawy. Szczególnie młodzi ludzie, wychowani w poczuciu patriotycznego obowiązku, zmęczeni bezsilnością wobec nazistowskich zbrodni, pragnący zwrócić Polsce wolność odzyskaną w 1918 roku po 123 latach zaborów i nieistnienia na mapach Europy. Jednocześnie powstanie warszawskie jest wciąż, po ponad 70 latach od jego zakończenia, przedmiotem żarliwych debat wśród kolejnych pokoleń Polek i Polaków. Padają pytania: czy było potrzebne? Czy cokolwiek dało? Czy było z góry skazane na porażkę?
© Akson Studio

Pod koniec lipca 1944 w polskim dowództwie toczyły się spory, czy wystąpienie zbrojne przeciwko okupantowi ma szansę na powodzenie. Siła wojsk niemieckich w Europie słabła, a zbliżająca się do Warszawy Armia Czerwona zdawała się symbolizować zmiany. Mimo to większość osób decyzyjnych nie chciała ryzykować akcji militarnej. Powstanie warszawskie rozpoczęło się wbrew głosom sprzeciwu 1 sierpnia 1944 roku, o godzinie 17.00. Miało potrwać kilka dni, zajęło dwa miesiące, spędzone głównie na walce partyzanckiej z przeważającymi siłami wroga, a także stopniowym traceniu nadziei na ratunek ze strony Rosjan, którzy czekali, aż Niemcy stłumią rebelię. 3 października nastąpiła kapitulacja pozostałych przy życiu powstańców. Szacuje się, że dziesiątki tysięcy walczących zginęło lub zostało rannych, a jednocześnie śmierć poniosło nawet 200 tysięcy ludności cywilnej Warszawy. Część stolicy została zrównana z ziemią, a samo powstanie naznaczyło Polskę, szczególnie młode pokolenie, na całe dekady.

Reżyser Jan Komasa odniósł się do tej narodowej traumy poprzez pryzmat losów grupy młodych, patriotycznie usposobionych warszawiaków, którzy rozpoczynali powstanie z głowami w chmurach, snując piękne plany na przyszłość. Z każdym kolejnym dniem oraz okupionymi krwią i znojem niewielkimi sukcesami i dotkliwymi porażkami, bohaterowie wyzbywają się dawnych marzeń i zamieniają w cynicznych weteranów. Na pierwszym planie obserwujemy jednak nie przebieg powstania, lecz trójkąt miłosny między Stefanem (Józef Pawłowski), Alicją (Zofia Wichłacz) i Kamą (Anna Próchniak). Kamera podąża za nimi przez kolejne dzielnice zamienianej w ogromne gruzowisko Warszawy, stając się świadkiem brutalnych starć, ucieczek duszącymi od smrodu kanałami oraz masakr dokonywanych przez Niemców na niewinnych mieszkańcach. Walczący mężnie bohaterowie stają się kronikarzami ludzkiego piekła powstania warszawskiego.

Subiektywizacja narracji do perspektywy naiwnych młodych ludzi o czystych sercach i umysłach pozwoliła Janowi Komasie ukazać oddolny idealizm i patriotyzm, będące siłą napędową powstania. Natomiast olbrzymi, jak na polskie realia, budżet 25 milionów złotych oraz udział światowej klasy specjalistów od efektów wizualnych umożliwił zainscenizowanie wojennego spektaklu odtwarzającego część tragicznych losów powstańców. Opowiadanie o tych wydarzeniach przez filtr młodzieńczych miłości i pierwszych razów dało także reżyserowi możliwość zrealizowania projektu przy użyciu języka filmowego zrozumiałego dla dzisiejszego widza. Efektowna praca kamery, ujęcia w zwolnionym tempie i fragmenty montowane w rytm muzyki elektronicznej budują pomost pokoleniowy pomiędzy staromodnością sposobu bycia i myślenia powstańców z lat 40. XX wieku a młodzieżą XXI wieku.

W ten sposób ideały i tragiczne losy powstańców stają się bardziej klarowne dla współczesnego widza, któremu o wiele łatwiej przejrzeć się w swoich ekranowych rówieśnikach. Reakcje wielu żyjących członków powstania, którzy uznali Miasto 44 za wiarygodną relację z tamtych wydarzeń, mówią same za siebie. Oceny sensowności polskiego zrywu niepodległościowego z 1944 roku każdy musi dokonać samemu. Jan Komasa nikogo w tym nie wyręcza.

Dariusz Kuźma

Miasto 44
Jan Komasa, 2014, dramat wojenny
Czas trwania: 122’
Premiera: 19.09.2014
Reżyseria: Jan Komasa
Scenariusz: Jan Komasa
Zdjęcia: Marian Prokop
Scenografia: Grzegorz Piątkowski, Marek Warszewski
Dekoracja wnętrz: Inga Palacz, Kinga Babczyńska
Kostiumy: Dorota Roqueplo
Kostiumy wojskowe: Magdalena Jadwiga Rutkiewicz-Luterek
Muzyka: Antoni Komasa-Łazarkiewicz
Dźwięk: Bartosz Putkiewicz
Reżyseria dźwięku: Daniel Pellerin
Montaż: Michał Czarnecki
Charakteryzacja: Dariusz Krysiak
Efekty specjalne: UPP
Kierownictwo produkcji: Magdalena Badura
Obsada: Józef Pawłowski, Zofia Wichłacz, Anna Próchniak i inni
Producenci wykonawczy: Katarzyna Fukacz-Cebula, Małgorzata Fogel-Gabryś
Producent: Michał Kwieciński
Produkcja: Akson Studio

Wybrane nagrody:
Festiwal Filmowy w Gdyni – Nagrody Indywidualne za: najlepszy dźwięk (Bartosz Putkiewicz), najlepsze efekty specjalne (Vít Komrzý), najlepszą pierwszoplanową rolę żeńską (Zofia Wichłacz), najlepszy debiut aktorski (Sebastian Fabijański) (2014)
Paszport „Polityki” w kategorii: Film (2015)
Orły – Polskie Nagrody Filmowe (nagrody Polskiej Akademii Filmowej): Najlepsza Scenografia (Grzegorz Piątkowski, Marek Warszewski), Najlepsze Kostiumy (Magdalena Jadwiga Rutkiewicz-Luterek, Dorota Roqueplo), Najlepszy Montaż (Michał Czarnecki), Odkrycie Roku (Zofia Wichłacz) (2015)
Golden Rooster & Hundred Flowers Film Festival, Chiny: Najlepszy Film Zagraniczny, Najlepszy Reżyser (Jan Komasa) (2015)

 
Scroll
100 lat niepodległej Polski
Arcydzieła filmowe
Harmonogram      
O Projekcie
Box Blu-ray
100 lat niepodległej Polski
Arcydzieła filmowe
Harmonogram
Box Blu-ray
O Projekcie